torsdag 2 juli 2009

Den första veckan, 22/6-28/6






Jag och Sanna åkte hem med kvällståget på fredagen. Under helgen jobbade vi och Sebastian med den nya inspelningsplanen för vecka två, hade möte med Mathieu Hebeisen som är vår nya ljudtekniker och funderade kring de praktiska sakerna inför scenerna i sommarstugan. Stugan vi har hyrt ligger en bit utanför Degerfors och kommer fungera både som inspelningsplats och bostad för hela teamet. Det är viktigt att vi hinner med alla interiörer som vi planerat in eftersom att vi inte kan använda stugan längre än tills på fredag i nästa vecka. Vi håller tummarna för att vädret blir fint och att vi lyckas hålla energinivån uppe trots sena nätter och tidiga mornar... Att spela in en kortfilm är ett enormt projekt och jag vågar inte ens tänka på hur mycket planering det skulle krävas för att göra en långfilm. Det är tur att vi har Bengt och Hans Danneborn bakom oss som med sin enorma erfarenhet delar med sig av sina kunskaper och kommer med ovärderliga råd. Jag har kommit fram till att resultatet till stor del beror av att man lyckas upprätthålla en positiv stämning inom teamet, man hamnar onekligen i "bubbla" som är stängd för folk utifrån och det är viktigt att alla trivs i den. Det här är till exempel första gången på flera år som jag glömmer bort att ta med mobilen dit jag går och de enda gångerna jag använder Internet är när jag uppdaterar bloggen. Intressen som inte har med filmen att göra ter sig plötsligt helt oviktig. Det kan såklart vara en konsekvens av att man blir trött och därav helt enkelt inte orkar, med om sanningen ska fram tror jag faktiskt att förklaringen är en annan. Vi jobbar med det vi älskar och det här är vårt första egna projekt, människor från alla håll och kanter offrar sin fritid och jobbar gratis, det är helt enkel ett stort ansvar vi tagit på oss och det ligger helt och hållet på oss själva att se till så att resultatet blir mödan värd och att alla blir nöjda. Det skulle vara ett stort misslyckande att släppa ifrån sig en film man själv bara är halvnöjd med när så många har lagt ner så mycket i projektet. Men det roliga är att det verkligen känns som att det här kommer att bli bra. Riktigt bra till och med.

Bilderna är tagna av mig under veckan och är såklart inte alls lika fina som Pers. Trevlig helg till er alla så skriver jag mer i veckan som kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar